Gladiators za sebou mají kompletně odehranou základní část 2. ligy amerického fotbalu. Tým z Vysočiny za sebou má osm zápasů, z toho 7 výher a pouze 1 prohru. Tabulkově jsou favority celé druhé ligy. Hned pod Gladiators se nachází Ústí nad Labem Blades, což je tým, se kterým se utkají 15. 7. ve finále, v Bitters Silver Bowlu XIII. Do velkého zápasu zbývají ještě dva týdny, během kterých budou probíhat pečlivé přípravy. Jedna část z příprav jsou tréninky, které si dnes představíme v rámci série GLADIATORS FAMILY. V této sérii vám pohledem našich hráčů přibližujeme, jaké to je být fotbalistou v týmu Gladiators.

V minulém článku jsme rozebírali téma posilovny, jak vypadá příprava hráčů Glads a proč je pro hraní fotbalu tak důležité chodit do fitka. Posilovna je důležitá pro individuální přípravu, ale společné tréninky jsou důležité pro kolektivní přípravu. Aby tým fungoval doopravdy jako tým. Tréninky Gladiators probíhají dvakrát týdně, v sobotu a ve středu. Safety Jindra Karban popisuje tréninky takto: „Klasický trénink probíhá tak, že je prvně rozcvička a poté se rozdělíme do skupin podle pozic. Poziční tréninky se postupně propojují a spojují, až nakonec hrajeme normálně obrana proti útoku.“ Tréninky se také liší podle toho, zda je před sezónou, během sezóny nebo před zápasem. Offense lineman Marek Antonů říká: „Před sezónou se více věnujeme základům, s ohledem na nováčky, a postupně se přidává. Jak se sezóna blíží, věnujeme stále více času playbooku a samotné hře.“ A Karban ještě dodává: „Před sezónou vymýšlíme nové věci a tréninky jsou mnohem více kontaktní. V sezóně se již tolik věcí nevymýšlí a snažíme se zdokonalit to, co funguje a co hrajeme a není v tom tolik kontaktu. Před zápasem jde hlavně o to se protáhnout, nezranit se a připravit se na akce soupeře.

Pro trénink je podstatné, aby byl každý hráč již připraven. Jednak fyzicky, ale také aby znal playbook, akce a cally. Marek Antonů souhlasí a říká: „Fyzická příprava je součást tréninku, ale rozhodně to není hlavní náplň. Fyzickou přípravu musí hráč dělat individuálně.“ Defenzivní end Radek Jindra dodává: „Je potřeba pravidelně cvičit a připravovat se. Přijde mi, že z fitka jsem fyzicky víc sedřený, ale naopak na tréninku je pro mě třeba nejtěžší zautomatizovat všechny ty akce. Člověk musí danou věc neustále opakovat, dokud ji nedělá automaticky, bez přemýšlení.

Jak už jsme zmínili výše, trénink je rozdělený na jednotlivé pozice. Pro každou pozici je trenér, který má připravené jednotlivé cviky, díky kterým se hráči mohou zlepšovat. O tom, jak probíhá trénink třeba na pozici safety nám přiblížil Jindra Karban: „Trénink na mojí pozici je takový, že ze začátku se rozchytáme pomocí různých drillů a poté se jdeme buď učit nové věci na nadcházející zápas nebo opakovat ty staré, jako třeba zbavování bloků nebo čtení lajny.“ Trénink ofense line nám přiblížil Marek Antonů: „O-line trénuje pohromadě. Teď v sezóně pracujeme na tom, co jsme se už naučili. Zdokonalujeme bloky a přizpůsobujeme se D-line soupeře, který nás čeká. Pokud trenéři přijdou s novou hrou, tak se dost času na tréninku věnuje jí, aby se novou hru naučila celá O-line.“ Krom pozičních trenérů je zde samozřejmě také head coach, který se soustředí převážně na celkový trénink a stará se o poziční trenéry. Jeden z fanoušků Glads se nám ozval s dotazem přímo na Ondřeje Pauluse, a to jak a kde se naučil trénovat a jak ví, jak trénovat. Head coach Paulus na to reagoval slovy: „Americký fotbal je v USA veliká věc a to znamená, že pokud se člověk snaží, dostane se k hromadě zdrojů v podobě videí, knih, analýz apod. Kromě tohoto základu pracuji hlavně s tím, co jsem se naučil od Kirka Talleyho, amerického univerzitního trenéra, který nás třikrát navštívil a se kterým jsem v pravidelném kontaktu. Velice mi také pomohla trenérská školení, která pořádá ČAAF. Fotbal je navíc můj velký koníček, takže čím déle ho sleduji v televizi a studuji přípravu a výkony jiných týmů jak v ČR tak zahraničí, o to více inspirace získávám pro tréninky Glads.“

Jak safety Jindra Karban, tak lineman Marek Antonů nebo end Radek Jindra, se shodují na tom, že je tréninky baví a jezdí na ně rádi. Marek Antonů říká: „Tréninky beru jako příležitost pro zlepšení. Když se mi něco nepovede, můžu to probrat s defense endem, který hraje proti mně. Mohu tím tak zjistit, kde jsem udělal chybu a příště se jí vyvarovat. A myslím si, že se tím zlepšujeme oba.Jindra Karban přidává: „Taky mi na trénincích přijde fakt dobrý, že zvládneme trénovat jako tým a je tam vždy dobrá nálada a sranda.Radek Jindra s tím souhlasí a dodává: „Je dobrý, jaký máme kolektiv. Osobně mě baví jezdit na tréninky, i když jsem třeba zraněný nebo z nějakého jiného důvodu nemůžu trénovat.“ A Marek Antonů na konec ještě dodává: „Tréninky jsou dobře připravené. Máme fakt super kolektiv a super trenéry. Počítá se i se začleňováním nováčku od září. Akce se přidávají postupně, až do začátku sezóny, kdy je kompletně připraven playbook. Myslím si, že i tohle postupné přidávání je lehčí pro začlenění nováčků, že toho pro ně není tolik. Nicméně záleží na každém hráči, jak moc tréninky využije ke svému zlepšení.“

Pokud by vás zajímalo více o trénování týmu, není nic lepšího než se přijít podívat na jeden z tréninků nebo na samotný nábor, kde se vám trenéři budou podrobněji věnovat. Pokud byste měli jakékoliv dotazy, tak další možnost, jak se dozvědět více, je nám napsat na našich facebookových stránkách.