Je za námi další víkend ligy českého amerického fotbalu a s ním přinášíme zprávy o aktuálním stavu Gladiators. Prozatím za sebou mají ve druhé lize 4 výhry a 1 prohru a krom pěti zápasů za sebou mají také třetí a poslední byeweek. Tým má odehranou větší část sezóny, ale rozhodující zápasy jsou teprve před ním. A proto v těchto dnech nelenili a tvrdě makali na přípravě do dalších utkání. S tím také souvisí dnešní článek, který je další ze série GLADIATORS FAMILY, ve které vám pohledem našich hráčů přiblížíme, jaké to je být fotbalistou v týmu Gladiators.

V minulém článku jsme si řekli, proč zrovna americký fotbal, jak se dostat do týmu a nebo jaké to je vůbec být nováčkem v týmu. Dnes si představíme část z toho, co člověk musí udělat pro to, aby mohl být dobrým hráčem. V americkém fotbale, jako v každém jiném sportu, je nejdůležitější příprava. Ta se skládá z týmových tréninků, kterým se budeme věnovat příště, a z individuálních tréninků, na které se zaměříme dnes.

Individuální příprava je velmi důležitá pro přípravu těla, ať už jde o fyzickou sílu, nabrání svalové hmoty nebo zlepšení rychlosti. Tým Gladiators se snaží obě složky podporovat a tak jednak vybízí hráče k pravidelnému chození do posilovny a jednak vedení týmu zařídilo během příprav na sezónu tréninky atletiky s odborným trenérem. RB Stanislav Benc v krátkost popisuje atletické tréninky takto: „Učili jsme se jak správně využít celý pohyb těla k tomu, abychom byli rychlejší a také abychom získali lepší silovou vytrvalost. Fotbal je rychlý a silový sport a bez toho, aby se člověk rozvíjel a mohl hrát fotbal na vyšší úrovni, to už prostě nejde.LB Michal Reng k těmto tréninkům dodává: „Americký fotbal z té fyzické stránky je především o dynamice a rychlosti, atletika a vybrané cviky jsou nejlepší nástroj jak rozvíjet tyhle dovednosti. Během sezóny mohu pozorovat, že nás atletická příprava posunula zase o krok dále.

Co se týče chození do posilovny, tak je potřeba nejen pravidelnost a četnost, ale také je samozřejmě podstatná náplň času stráveného ve fitku. K tomu se hráč z obrany, Michal Reng vyjádřil: Do posilovny chodím už přes 7 let, moje tréninková frekvence se pohybuje od 3 do 6 tréninků týdně v posilovně – před sezónou chodím zhruba 5x a v sezóně 3-4x, protože po zápase si vždy musím dát minimálně 2 dny volno. To, co cvičím v posilovně, se odvíjí od toho, co mám zrovna za cíl, ale když se připravuji na sezónu, cvičím hlavně dřepy, mrtvé tahy, úzké bench pressy, tlaky nad hlavou, přemístění, trhy, atd. Intenzitu a frekvenci přizpůsobuji blížící se sezóně. Občas je taky skvělé si zkusit nějaký strongmanský trénink, jako je převracení pneumatik, nošení kufrů, tlačení saní atd. Je to náročné ale velmi prospěšné pro americký fotbal.“ A podobně to vidí i hráč z útoku, Stanislav Benc: „Do posilovny chodím několikrát týdně, záleží v jaké části přípravy se nacházím. Ten standart byl 3-4x týdně a na takovou hodinku a půl. Nyní v sezóně chodím 2-3x podle toho, jak moc jsem rozbitý ze zápasu. Trénink zakládám na komplexních cvicích, jako jsou například benche, dřepy, mrtvoly, nadhoz, atd. Na začátku přípravy jedu hlavně techniku a připravuji tělo na větší zátěž. V další fázi se snažím dostat nějakou tu sílu a nakonec před sezónou jedu výbušnost, aby v tom byla nějaká ta rychlost. Myslím si, že k RB je důležitá mobilita a na tu dělám v posilovně třeba dřepy na bosu.“ Oba ještě dodávají, že je ale potřeba si dát pozor na případné chyby a v začátcích se třeba poradit se zkušenými trenéry. Jmenují některé z chyb a to třeba zanedbání strečinku, špatnou techniku cvičení, nebo vyhýbání se základním cvikům (dřep, mrtvý tah). Jak Michal, tak Standa se rozhodně shodli na tom, že největší chyba je, pokud hráči do posilovny nechodí vůbec. 🙂

Příprava je celkově velmi podstatná, ale přijde taky někdy odpočinek? Michal odpovídá: Nejdůležitější je makat před sezónou, jakmile se nestihnete připravit před, tak během sezóny už se to nestihne. Takže jak už jsem říkal, tak nejvíce času trávím ve fitku před sezónou a během sezóny už méně, ale tam je právě potřeba začít trochu odpočívat. Po zápase si dávám dva dny volna, ale pak zase makám. Pořádný odpočinek přijde až po sezóně, kdy si dávám 3-4 týdny pauzu a pak měsíc jedu méně náročné tréninky.

Chození do posilovny k fotbalu neodmyslitelně patří a je to jedna z nejdůležitějších příprav na zápasy. Člověku to pomůže být více zpevněný a v určitých momentech je to také prevence zbytečných zranění, které mohou tým jen oslabit. K tomu Standa ještě dodává: „K tomu všemu, o čem jsme tu mluvili, je taky potřeba silná vůle. Nemůžu si po měsíci říct, že mě to nebaví, a tak to dělat nebudu. Nejde být dobrým hráčem amerického fotbalu, bez toho, aniž by tomu člověk nevěnoval více času než jen na trénincích, tzn. dát tomu čas ještě v posilce nebo na trénincích atletiky. A v tom jde také o priority hráče. Dřív jsem trávil víkendy na zábavách a akcích, ale pak jsem pochopil, že bez svědomitých příprav mě to nemůže posunout dál. Tak teď většinu víkendu trávím fotbalem, ať už se jedná o posilování, běhání nebo tréninky.“

Pokud byste měli jakékoliv otázky na naše hráče ať už ohledně posilování nebo ohledně něčeho jiného týkajícího se fotbalu, neváhejte nám napsat na našich facebookových stránkách.